Maurin kirjojen henkilöhahmoista: liikemies

24.9.2024 klo 09:29
    Maurin tuotannossa toistuvat tietyt henkilöhahmot useasti. Jos eivät nyt poikkeuksettomasti, niin toistuvasti kumminkin. Eräs näistä on enemmän tai vähemmän "barokkimainen" yrittäjä, liikemies. Omin käsin tyhjästä suuren omaisuuden luonut nousukasmainen menestyjä, jota ei ole liialla vaatimattomuudella pilattu. Useimmiten jo olemukseltaan turpeahko, suuriääninen ja -eleinen, mahtipontinen, vankasti keski-ikään ehtinyt herra, joka ei omaa erinomaisuuttaan eikä varallisuuttaan mitenkään pyri kätkemään (naisia en tässä roolissa muista esiintyneen?). Käytös on itsevarmaa mutta myös itsetehostusta huokuvaa. Perhettä on vaimon verran, lapsia ei taida olla koskaan. Vaimo on kymmeniä vuosia nuorempi; ellei ole, niin rakastajatar sitten kumminkin on tuommoinen hädin tuskin kaksikymppinen. Ammatillisesti mies on kuitenkin pystyvä, firma on kasvanut ja menestynyt niin, että ihan jokapäiväisiin rutiinijuttuihin ei yrittäjämme enää tarvitse puuttua. Työtapoihin kuuluvat varsin usein pitkiksi venähtävät lounaat ja päivälliset, joihin sisältyy paljon juomaa ja hyvää ruokaa, joskus muutakin viihdykettä. Lasiin ei yrittäjämme missään nimessä sylje. Koulutusta hänellä ei juuri ole, mutta menestyksen takaa löytyy aimo annos rohkeutta, ahkeruutta, sinnikkyyttä ja taitavuutta; ei voi kyllä unohtaa tietynlaista röyhkeyttä ja onneakin. Lähimpinä alaisina on korkeakoulututkinnon suorittaneita henkilöitä, jotka suhtautuvat vähäisen muodollisen opintien käyneeseen esimieheensä hieman alentuvasti. Kovin tarkasti ei Mauri tämän hahmonsa ammatillisia toimia kylläkään esittele, enemmänkin hän keskittyy ravintola- ja muun huvielämän kuvailuun.

Maurilla oli jonkin verran yrittäjätuttuja, liekö heidän joukostaan löydettävissä em. hahmolle selviä esikuvia? Tuohon tuttavapiiriin lukeutui ainakin eräs herra Naumanen, jolla lienee joiltain osin edellä kuvailemiani ominaisuuksia ollut. En miehestä tosin juuri mitään tämän enempää tiedä, mutta jonkinlainen keplottelija ja kai ihan huijarikin lienee kyseessä ollut? Mauri pitää häntä hyvin esillä mielestäni hieman erikoisessa teoksessaan 'Suruton Sariola'. Raastupaan taisi tämä tosielämän yrittäjä lopulta päätyä? Onko lukupiiriläisillä enemmän tietoa tästä herra Naumasesta: mikä oli, mitä teki ja mikä lopulta oli miehen kohtalo? Sekä tietysti erityisesti se, millainen oli suhde kirjailijaamme. Toinen mieltäni askarruttamaan jäänyt Maurin tuttavuus oli Ermo Ennevaara, joka myös oli jonkin sortin liikemies ja ilmeisesti myös kirjailijamme pidempiaikainenkin tuttava. Hänen osaltaan kiinnostavat samat asiat kuin Naumasenkin.

3.10.2024 klo 10:32
    Ermo Ennevaarasta on paljonkin kirjassa. "Parempi kertarutina kuin ainainen kitinä
    Nämä ova sivuilla:

21 56 57 59 62 64 65 67 78 81 89
    93 103 105 109 115 117 118 120 123 126 133
    135 145 146 158 169 183 188 210 212 215 217
    218 222 223 224 227 245 251 253 266

Lisäksi on Kiinteistöarvio Sammatin huvilasta.

Kiinteistöarvio

Pyydettynä arvioimaan Sammatin kunnan Kiikalan kylässä sijaitsevien Hiilenranta, Kolmio ja Helkkylä tilaajan käypä myyntihinta olemme tehtävän suoritettuamme päätyneet seuraavaan tulokseen.
    Kyseiset tilat muodostavat yhteäisen kokisuuden pinta-laltaan 12.500 neliömetriä. alue rajoittui Enäjrveen 70 metrin pituudelta. Tiloille on v. 1961 rakennettu talviasuttava huvilarakennus, mikä käsittä olohuoneen, keittiön ja kaksi makuutilaa sekä avokuistin. Huoneiden yhteispinta-ala on 45 neliömetriä. Enäjärven rannassa on pyöreistä hirsistä tehty 25 neliömetrin suuruinen saunarakennus, jossa on sauna, takkahuone ja kuisti. Saunan rakennusvuosi on myöskin 1961. Rakennuksissa huopakatot. Huvilatila sijaitsee erittäin kauniilla paikalla ja sijainniltaan rauhallinen. Autotie on tiloille saakka. Myöskin autotallirakennus on.
    Ottaen huomioon Sammatin kunnassa sijaitsevien rakennusten edustavuuden ja hyvän kunnon olemme päätyneet nykyisin käyväksi myyntiarvoksi tiloille rakennuksineen yhteensä yhdeksänkymmentäviisituhatta (95.000) markkaa.

Helsingissä huhtikuun 13 päivänä 1971.
    Ermo Ennevaara
    Toimitusjohtaja, Helsinki.

Lauri Kyöstilä
    Kapteeni evp, Helsinki.
    T:mi Suomen Kiinteistöt. LKV

Suruttomassa Sariolassa on sivuilla 176-179 otsikolla Pieni risteily kuvausta Ennevaarasta..

Samassa kirjassa on sivula 179 otsikolla Nanny Stillin silmät laaja kuvaus Väinö Naumasesta valokuvan kera. Naumanen aikoo haastaa Seuran raastupaan SS:n tarinasta.Hyvästi Sammatin kuu sivu 107.Rva Naumanen soitti ja vaati 40 000 mk korvauksia kunnianloukkausjutun uhalla

Ei mitään asiaa Naumaselle, Näin on päätetty Gummeruksen ja Seurka-lehden kanssa. Ottakoon haasteen, nos haluaa. Se on vain mainosta SS:lle. eli noudattakaammelain erikoisttunijan tuomari Lars Bruunin ohjetta. Antaa mennä raastupaan vaan! Sodan jäökeen ei ole tuomittu kuin tksii korjaiija, Hannu Salama. Mutta hänellä olikin erilainen vastapeluri eli Herra Sebaot.3.5.1977 Naumanen vastaan Yhtyneet Kuvalehdet + Heikki Parkkonen/Seura, åäätös painovapauden tupttamuksellinen väärinkäyttö, sakko 20 x 35 mk ynnä Naumasellle korvausta silullisista kärsimyksistä 2000 mk. Noin vähäksi siis arvioitiin Naumasen kunniia. Paikalleen osui.

MS - int

Lisäksi on Kiinteistäarvio

Kiinteistöarvio

Pyydettynä arvioimaan Sammatin kunnan Kiikalan kylässä sij Sammatin huvilastaaitsevien Hiilenranta, Kolmio ja Helkkylä tilaajan käypä myyntihinta olemme tehtävän suoritettuamme päätyneet seuraavaan tulokseen.
    Helsingissä huhtikuun 13 päivänä 1971.
    Ermo Ennevaara
    Toimitusjohtaja, Helsinki.